Monday, October 29, 2018

Allt jag inte vet om djur

Utläst 181025: Allt jag inte vet om djur av Jenny Diski


Jag tyckte om Diskis Främling på tåg, men blev lite besviken på denna. Jag läser mest fiktion och har lite svårt för resonerande faktaböcker. Här funderar författaren på hur vi tror att djur tänker och känner, hur vi besjälar dem och ofta gestaltar dem med kläder och andra mänskliga attribut i böcker och på film. Det kan i och för sig vara intressant, men det blir för långt och för tjatigt. Mest intressant är det när hon berättar om egna upplevelser med djur, hur hon observerat elefanter och varit med på ridtur utan att själv kunna särskilt mycket om hästar.


Vi använder djur till allt möjligt; som sällskap, kläder, mat och olika experiment. Hur mycket djuren kan känna och tänka kan vi bara gissa. Vi vill gärna att tamdjuren ska tycka lika mycket om oss som vi om dem, men ibland känns det som om katter bara stannar för att de får mat.


Allt jag inte vet om djur
https://www.adlibris.com/se/bok/allt-jag-inte-vet-om-djur-9789150115352

No comments: