Friday, September 21, 2018

Det måste gå

Utläst 180921: Det måste gå av Ulla M. Nissen

Det här är fortsättningen på De kommer ändå inte tro mig, som är en bra ungdomsbok. Böckerna rekommenderas för ålder 12-15 år, men som tur är bryr jag mig inte om sådana tips. De kan med fördel läsas av vuxna och jag tycker att gymnasieungdomar som tycker att det är barnsligt att huvudpersonerna går i åttan ska ge böckerna en chans för de är inte barnsliga och dessutom behandlar de ett viktigt ämne. En fantastiskt kul sak är att jag är blurbad i den nya boken!



I Det måste gå har Elsa anmält Adam för våldtäkt och nu är hon rädd att alla vet vad som har hänt. Hon känner sig fortfarande smutsig och mår dåligt fast det inte är hon som gjort något fel. Det är svårt att tro att fantastiska Isak kan vara kär i henne, att Lilian vill vara kompis med henne fast hon är så äcklig, att hon är för smal fast hon själv tycker att hon är fet. Ja, Elsa har mycket att bearbeta och hon går till kuratorn Ingalill trots att hon tycker att det är jättejobbigt att prata om våldtäkten för då kommer den där hemska kvällen tillbaka igen.

Det måste gå
https://www.adlibris.com/se/bok/det-maste-ga-9789176970782

No comments: