Tuesday, May 22, 2018

Nej och åter nej

Utläst 180520: Nej och åter nej av Nina Lykke


Nina är en norsk författare och detta är hennes första bok som är översatt till svenska. Den påminner mig lite om Mamma är bara lite trött av Sara Beischer. Båda romanerna beskriver en vardag som egentligen är sorglig, men på ett absurt sätt som gör att det är roligt att läsa. Jag tycker om relationsromaner som beskriver hur livet kan vara utan att grotta ned sig i detaljer. Denna bok är 219 sidor, behändig och snabbläst. Nu tror ni kanske att jag bara läser korta böcker och så är det inte, men på senaste tiden har jag läst flera korta romaner för både unga och vuxna. Jag tycker att det är kul att man får följa tre olika personer och får deras versioner i olika kapitel i den här romanen och det gör det också varierat och intressant.


Ingrid och Jan är ett par i Oslo som snart har varit gifta i 25 år. Allt borde vara stabilt, de har sex en gång i veckan och lever som de flesta andra gamla par. Deras två söner är gamla nog att flytta hemifrån men bor kvar och gör ingen nytta hemma. Ingrid har tröttnat på både hemmet och jobbet som lärare och vet inte vad hon ska ta sig till. Allt känns så meningslöst! För Jan har däremot livet förändrats när han blev befordrad till departementschef och började flörta med sin femton år yngre kollega Hanne. Hanne har tröttnat på sitt singelliv och att hon hamnat utanför när alla gamla vänner gift sig och skaffat barn.


Nej och åter nej
https://www.adlibris.com/se/bok/nej-och-ater-nej-9789146234845

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

bra men inte direkt någon rolig bok

Ylva said...

Hannele. Jo, det tyckte jag!

Hanneles bokparadis said...

jag vet... många uppfattar boken som rolig, inte jag