Wednesday, December 20, 2017

Blybröllop

Utläst 171219: Blybröllop av Sara Paborn


Jag var på Kronobergs bokmässa i Växjö och hörde Paborn berätta om boken och hur det gick till när hon skrev den. Hon är väldigt rolig att lyssna på och boken har samma absurda svarta humor. Särskilt kul för mig är det att huvudpersonen är bibliotekarie. Jag kan identifiera mig med känslan av sorg över att böckerna får mindre och mindre plats på bibliotek till förmån för musik, datorer och annat. Nu vill jag läsa flera böcker av Paborn, som har en egen stil.


Irene är bibliotekarie av den gamla sorten som vill att det ska vara tyst på bibliotek. Hon är gift med kabeldragaren Horst, som är fullständigt oförstående inför hennes kärlek till böcker. Han är rent av elak mot henne och har flyttat bort hennes läshörna på vinden för att hans musikanläggning kräver plats. I närmare 40 år har de varit gifta och visst skulle de kunna skilja sig, men hon vill inte att han ska komma undan så lätt. När hon hittar en kista med gamla blytyngder i källaren får hon en galen idé! Hon ska förgifta Horst och på så vis bli av med honom!


Blybröllop
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9173378518

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

gillar denna

Ylva said...

Visst är den bra!