Wednesday, July 05, 2017

Klass

Utläst 170704: Klass av Elise Karlsson

Först gillade jag den här romanen och hur jag kastades tillbaka till 2001, när tvillingtornen föll och man använde Lunarstorm och ICQ. Berättelsen är välformulerad men det saknas något i slutet. Jag blir besviken på att det inte händer mer. Men jag är nyfiken på Karlssons förra roman Linjen, som jag hört ska vara bra.

Hélène har vuxit upp i betongförorten Rinkeby och inte tagit sig därifrån. Medan kompisarna flyttat och gått vidare i livet bor hon kvar hos föräldrarna och pluggar på universitetet utan att veta riktigt vad hon vill bli. Hon får reda på att hennes gamla lärare Mona har skrivit en bok om förorten. Mona som hon var hemligt förälskad i. Hélène tänker att hon inte kan veta hur det verkligen var, det bästa vore om hon själv skrev ned sina minnen. Att hon har större rätt att berätta.

Klass
http://www.adlibris.com/se/bok/klass-9789127150249

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

fin bok om utanförskap, att inte höra hemma nånstans

Ylva said...

Jag tyckte först att den var bra men blev besviken sedan.