Friday, February 10, 2017

Ett hål i isen

Utläst 170209: Ett hål i isen av Carlo Schmidt


Den här boken blev jag tipsad om av mina föräldrar som träffat Carlo som är gift med dottern till en av deras bästa vänner. Han är skådespelare, författare och kommunikationskonsult. Det märks lite grand att han skådespelar och jag tycker att berättarstilen påminner om Jonas Karlssons sätt att skriva. Dialogen är rapp och skeendet absurt och skulle passa som teater. Boken är bara 200 sidor lång och går snabbt att läsa.


Oskar som är i tjugoårsåldern bor kvar hemma hos sina föräldrar i Älvsjö. Han städar på Finansinspektionen och sitter annars mycket framför datorn. Ibland tar han långa promenader och en kväll när han är ute och går hittar han en jacka med mobil lämnad mitt på Västerbron. Han förstår att någon hoppat och tagit livet av sig och kontaktar polisen. I jackan ligger även ett visitkort tillhörande skådespelaren Martin Isaksson och Oskar går till hans adress för att eventuellt berätta för familjen vad som hänt.


Ett hål i isen
http://www.adlibris.com/se/bok/ett-hal-i-isen-9789173377546

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

verkar läsvärd

Ylva said...

Hannele. Det tycker jag! Kul bok!