Wednesday, February 08, 2017

Det finns råttor överallt utom på Antarktis

Utläst 170207: Det finns råttor överallt utom på Antarktis av Sara Beischer


Jag tyckte om Beischers debut Jag ska egentligen inte jobba här och jag gillar även denna trots att jag blir besviken på det rumphuggna slutet. Jag hade velat veta mera om vad som hände, eller rättare sagt så ville jag att det skulle bli ett riktigt avslut som aldrig kom mellan två personer. Beischer är skicklig på att beskriva klasskillnader och miljöer och nu köar jag på hennes senaste Mamma är bara lite trött, som kanske inte kommer att vara så mycket igenkänning för mig som inte har barn, men jag hoppas på att känna igen mig på andra sätt.


Clara bor i Sandsgård på västkusten och ska börja i sjuan. Hon hänger med ett tjejgäng som hon egentligen inte har så mycket gemensamt med. Mickan är rent elak och Anna bara skrattar åt allt Mickan säger. Röen har alkoholiserade föräldrar och ont om pengar men det är inget man pratar om. Claras mamma städar på sjukhuset och har inte heller särskilt mycket pengar, men säger att de ska vara tacksamma för det de har. En dag dyker det upp en ny kille i klassen. Han heter Christian Breken och är totalt olik alla andra och struntar i vad andra tycker. Han är farlig och fascinerande och Clara både dras till och är rädd för honom.


Det finns råttor överallt utom på Antarktis
http://www.adlibris.com/se/bok/det-finns-rattor-overallt-utom-pa-antarktis-9789175790145

1 comment:

Carolina said...

Håller helt med om att slutet var rumphugget.
Mamma är bara lite trött gillar jag mycket! Har du hunnit läsa den än? Vad tyckte du?