Friday, January 20, 2017

Sophies historia

Utläst 170119: Sophies historia av Jojo Moyes


Jag har tyckt mycket om allt jag läst av Moyes hittills, så även denna. Den påminner mig lite om Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier då det i båda finns en tavla som betyder mycket för handlingen. Jag tycker om greppet att låta två tider och livsöden korsa varandra. Nu blev det extra passande att läsa denna då den till stor del utspelar sig 1916-1917 som inte känns så avlägset fast det faktiskt är hundra år sedan!


Sophie Lefèvre drev ett hotell tillsammans med sin syster Hélène i den lilla franska staden Peronne 1916. När staden belägrades av tyskar bestämdes det att de skulle laga mat åt tyskarna på kvällarna. Det finns ett porträtt av Sophie som hennes man målat på hotellet och den tyske kommendanten tycker om målningen. Han får känslor för Sophie men hon kan bara tänka på sin man som blivit bortförd till ett läger och vill göra vad som helst för att få träffa honom igen.


Nästan hundra år senare finns porträttet av Sophie hos Liv Halston i London. Hon är änka efter arkitekten David som dog fyra år tidigare. Han köpte tavlan till henne när de var i Barcelona av en kvinna som ville skänka bort den. En slump gör att Liv får veta att tavlan är värdefull och att någon annan tycker sig ha äganderätten.


Sophies historia
http://www.adlibris.com/se/bok/sophies-historia-9789187343285

2 comments:

Sara said...

Det är den enda bok jag läst av Moyes. Det kanske blir fler lästa i framtiden för jag tyckte också om den.

Ylva said...

Sara. Till exempel kan du läsa den hajpade Livet efter dig och fortsättningen Arvet efter dig som jag tycker är värda all uppmärksamhet.