Monday, January 09, 2017

Det sjunde mötet

Utläst 170108: Det sjunde mötet av Herbjörg Wassmo


Tidigare har jag läst Hundre år (på norska) och Huset med den blinda glasverandan av Wassmo. Hon har skrivit många böcker så jag har mycket att läsa ikapp nu, för den här tyckte jag var helt fantastisk! Det var en kompis som tipsade mig om den när vi var på Erikshjälpen och där köpte jag den för femton kronor. Den verkar inte finnas att köpa på svenska längre så jag rekommenderar att låna den på bibliotek. Den kom på norska år 2000 och på svenska 2001 och jag tycker att det är sorgligt att det inte ska gå att köpa böcker som ändå är så pass nya.


Det här är en kärlekshistoria mellan Rut Nesset och Gorm Grande, som träffas för första gången redan som små. Rut kommer från en ö utanför den nordnorska kusten och Gorm från en rik familj på fastlandet. Rut är dotter till en otrevlig predikant men har stöd av starka kvinnor i släkten. Hennes tvillingbror är handikappad och behöver hennes hjälp, men hon kan inte stanna på ön för alltid. Hon vill bli konstnär och lägger alla sina pengar på målandet. Gorm ska ärva det stora familjeföretaget, men är inte säker på att han vill gå i sin pappas fotspår.


Det sjuende møte
http://www.adlibris.com/se/bok/det-sjuende-mote-9788205278295

No comments: