Monday, December 19, 2016

Dumplin´

Utläst 161217: Dumplin´av Julie Murphy


Det här är en väldigt fin, rolig, sorglig och viktig ungdomsbok om att trivas med sig själv, även om man är tjock. Det är väldigt amerikanskt med skönhetstävlingar men synen på kroppsfixering är densamma i Europa. Jag har varit både väldigt smal och överviktig, men lärt mig att acceptera mig själv och vet att det är mycket som sitter i huvudet. Till alla som har ätstörningar och andra viktproblem skulle jag önska att denna bok kan vara en tröst. Jag blev i alla fall på bra humör av den.


Willowdean bor i den lilla staden Clover i Texas. Hon kallas Dumplin´av sin mamma, som aldrig tänkt på att det kanske inte är smickrande att bli jämförd med ett degknyte. Dumplin´ själv har egentligen inga problem med att vara tjock. Men så träffar hon Bo, en överdrivet snygg men trevlig kille, när de ska jobba tillsammans på snabbmatskedjan Harpy´s. Hon är inte beredd på att han ens ska se henne och blir mycket förvånad när han verkar intresserad. För första gången i sitt liv känner hon sig missnöjd med sin kropp och vill inte att han ska röra vid henne. Hennes mamma har en gång vunnit Miss Teen Blue Bonnet, stadens skönhetstävling, som fortfarande är årets viktigaste händelse. Willowdean har aldrig varit intresserad av tävlingen men så börjar hon fundera på att själv vara med för att bevisa för alla att man ska kunna vara fet och ändå bli accepterad.


Dumplin'
http://www.adlibris.com/se/bok/dumplin-9789187879289

No comments: