Tuesday, November 08, 2016

Innan floden tar oss

Utläst 161107: Innan floden tar oss av Helena Thorfinn


Jag hörde Thorfinn berätta om sin debutroman för fyra år sedan men har inte kommit mig för att läsa den förrän nu.


http://ylvarosen.blogspot.se/search?q=thorfinn+bokens (Under detta inlägg.)


Egentligen är den i kategorin för tjock för mig (441 sidor med små bokstäver) men å andra sidan har den en oerhört vacker framsida. Nu har vi köpt den i gruppuppsättning på skolan och jag fick den i pocket av mamma och tog itu med den på mitt höstlov/läslov. Den är bra men kunde ha varit lite tunnare. Det blir för mycket med olika organisationer och byråkrati och jag var mer intresserad av människorna och relationerna. Men en imponerande debut är det sannerligen!


Sofia har fått jobb som biståndschef på svenska ambassaden i Dhaka. Hon tar med sig familjen på en flytt från Stockholm till Bangladesh. Hennes man Janne som är rektor på en friskola är först inte så pigg på att flytta, men hon har en hållhake på honom så att han låter sig övertalas. Väl på plats blir det svårt för Sofia att följa sina värderingar och regler.


I en liten by långt ute på landet bor systrarna Mina och Nazrin. Deras liv förändras plötsligt drastiskt och de flyr till huvudstaden där de kommer i kontakt med Sofias familj.


Innan floden tar oss
http://www.adlibris.com/se/bok/innan-floden-tar-oss-9789113047843



No comments: