Thursday, November 24, 2016

Ingen normal står i regnet och sjunger

Utläst 161124: Ingen normal står i regnet och sjunger av Sara Ohlsson


Jag tyckte mycket om debuten Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag och det är samma sköna blandning av humor och blodigt allvar i denna nya ungdomsroman. Det kan kännas förutsägbart med en historia om en tjej som är bästa vän med en kille och så träffar han en flickvän som förstör hela vänskapen, men här händer det så mycket annat som åtminstone jag inte kunde se i förväg. Språket är snabbt och känns äkta och kapitlen är korta och snabblästa. Personerna är väldigt gillbara, som Quincy i Idoljuryn skulle säga. En mycket fin och söt kärleksroman för ungdomar (och vuxna som minns hur det var att vara ung)!


Ella går sista året på gymnasiet och är bästa vän med Charlie. De har känt varandra hela livet och bodde grannar när de var små. Ingenting kan komma emellan dem. Förrän Charlie blir tillsammans med Niki. Niki som Ella till en början tycker är en psykopat, men som hon sedan börjar tycka om. För att inte känna sig ensam blir Ella tillsammans med Svante i klassen. Han kramas skönt men hon är egentligen inte kär i honom. Hon försöker verkligen vara glad för Charlies skull, hon unnar honom att vara lyckligt kär men ändå känns det så svårt.


Ingen normal står i regnet och sjunger
http://www.adlibris.com/se/bok/ingen-normal-star-i-regnet-och-sjunger-9789188279255?campaignId=0ecc8c65-e36b-4cf5-9475-aa3277427c05

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

haha, sommarregn är ok, och mina barnbarn sjunger i regn ♥

Ylva said...

Hannele. Jag tycker också att man kan sjunga i regnet. :-)