Friday, October 21, 2016

Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med

Utläst 161021: Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert att du vill följa med av Johanna Nilsson


Jag tycker om Nilssons sätt att skriva och ofta skriver hon om utsatta ungdomar som i debuten Hon går genom tavlan, ut ur bilden som delvis handlar om hennes egen uppväxt som mobbad och ensam. Man märker att hon vet vad hon skriver om och hon får mig alltid att minnas hur det kändes att vara tonåring. Den här boken är svart men med ljusglimtar och jag undrade om hon skulle lyckas få till ett övertygande slut och det tycker jag att hon gör. Ska hon våga ta livet av sin huvudperson eller kan det lösas på något annat sätt? Eftersom jag vill att ni ska läsa boken, tänker jag inte avslöja slutet här.


Sju ungdomar får ett mail från någon som kallar sig Ikaros. Med mailet följer ett lösenord till en blogg som är ett slags dagbok. Ikaros ska begå självmord om hundra dagar. Ingen vet vem hen är, men de förstår att det finns en koppling mellan dem som fått mailet. Emil är en av mottagarna och han bestämmer sig, tillsammans med sin kompis Filippa, för att försöka hitta Ikaros och få hen (Henom? Vad heter det?) att ångra sig. De har bara hundra dagar på sig innan det är för sent. Emil och hans familj har flyttat till Falun, men de andra mailmottagarna bor i Stockholm så de antar att Ikaros befinner sig där.


Om hundra dagar ska jag dö så satans vackert ...


http://www.adlibris.com/se/bok/om-hundra-dagar-ska-jag-do-sa-satans-vackert-9789129699197

No comments: