Monday, August 29, 2016

Tala är guld

Utläst 160827: Tala är guld av Cammie McGovern


Det här var verkligen vad jag behövde! Efter att ha segat mig igenom en bok på danska på två veckor flöt jag igenom denna på två dagar. Jag låg i hängmattan och läste nästan hela lördagen, härligt! Cammie har tidigare skrivit böcker för vuxna, och det här är hennes första för ungdomar. Hon är en av grundarna till Whole Children, ett resurscentrum för elever med särskilda behov. Boken påminner mycket om Förr eller senare exploderar jag av John Green, men det är bara positivt och behovet av böcker om lite annorlunda ungdomar är oändligt.


Amy är sjutton år, föddes med cerebral pares (CP) och kan inte gå utan rollator. Hon har en taldator som säger det hon skriver med en någorlunda mänsklig röst, men eftersom det tar tid att skriva hinner hon inte vara med i vanliga samtal. Amy är väldigt smart och duktig i skolan men har inga vänner. Hon kommer på att det är för att hon alltid har någon vuxen assistent med sig och bestämmer att hon vill ha kamratstödjare i hennes egen ålder. En av dem som hon särskilt vill ska ha jobbet är Matthew, en kille med tvångstankar. Han förnekar att han har problem och vill inte prata med sin mamma om varför han måste tvätta händerna hela tiden. Amy och Matthew har flera saker gemensamt som de inte först vet om, men de märker snabbt att de trivs i varandras sällskap.


Boken har ett fruktansvärt fult omslag som man bara får bortse ifrån!


Tala är guld : de sa allt till varann utom det allra viktigaste
http://www.adlibris.com/se/bok/tala-ar-guld-de-sa-allt-till-varann-utom-det-allra-viktigaste-9789198261066



No comments: