Thursday, June 30, 2016

Du, bara

Utläst 160629: Du, bara av Anna Ahlund

Det här är en debutroman för ungdomar om kärlek och vänskap. En fantastiskt rolig sak är att Anna hade min bror som svensklärare på gymnasiet och har nämnt honom i bokens slut-tack! Jag hoppas att det kommer flera böcker av henne, för det här är riktigt starkt med känslor och detaljer som jag inte förstår hur hon kan beskriva. Jag har själv ingen aning om hur sex mellan två killar känns men hon berättar det övertygande och fint. Jag reagerar på att jag aldrig har läst en text med så många höfter och "händer som stryks över armar", men det passar in.

I Uppsala är det sommar och John ska börja på gymnasiet till hösten. Han har sökt fotbollsgymnasium, men vet inte helt säkert om han vill gå där. Föräldrarna har åkt till stugan och han och storasystern Caroline är ensamma i lägenheten i stan. Caroline jobbar på en skoaffär som ligger bredvid en pappershandel där Frank jobbar och honom är hon intresserad av. John gillar också Frank men Caroline träffade honom först och har paxat honom. En helg tar Caroline och John med sig Frank och Johns bästa kompis Elli ut till landet, när föräldrarna inte är där. Det blir ett par händelserika dagar och nätter för de fyra ungdomarna.

Du, bara
http://www.adlibris.com/se/bok/du-bara-9789129699517

No comments: