Tuesday, February 09, 2016

Jag är Love

Utläst 160208: Jag är Love av Mårten Melin

Tidigare har jag läst Lite mer än en kram av Melin, en omdiskuterad barnbok om det första sexet. Den här boken har jag läst för att jag ska vara med på en barn- och ungdomsbokcirkel och jag tycker att det är kul att läsa böcker för lite yngre barn för omväxlings skull. Jag jobbar på ett gymnasiebibliotek och läser mycket böcker för unga vuxna annars, men den här boken är för 9-12-åringar. Det här är en fristående fortsättning på Förvandlad som jag också vill läsa nu. Jag gillar blandningen av "vanlig svensk kille i nutid" och monsterskola för speciella barn med särskilda krafter.

Love är väldigt populär, alla blir kära i honom och det är faktiskt jobbigt! Han får inte vara ifred och när det går så långt att han låser in sig på en skoltoalett och de andra barnen sparkar in dörren för att komma nära honom bestämmer hans föräldrar att han måste byta skola. Han kommer till en konstig internatskola med galler för fönstren. Handledaren Nina ska undervisa honom i personlig utveckling för att han ska kunna lära sig hantera all den kärlek som han utstrålar och som ingen kan stå emot.

Jag är Love
http://www.adlibris.com/se/e-bok/jag-ar-love-9789129684070

3 comments:

Bokskåpet said...

Läste flera av Mårten Melins böcker (bl.a. den där) för ett tag sen och jag tyckte väldigt mycket om dem!

Hanneles bokparadis said...

Melin är bra.

Ylva said...

Bokskåpet. Jag förstår att ungarna älskar de här böckerna! Ska också läsa flera.

Hannele. Ja, han skriver sådant som barnen vill läsa.