Friday, October 09, 2015

Strimmor av hopp

Utläst 151008: Strimmor av hopp av Ruta Sepetys

Oj, vad bra den här var då! Vad skönt att äntligen få tag i en bok jag haft svårt att släppa efter ett par besvikelser. Ändå var jag inte särskilt sugen på att läsa en misärskildring från andra världskriget, men det här är något nytt och annorlunda. Jag har sett den på mitt skolbibliotek men inte lånat den och nu fick jag den på en bokbloggarträff. Den är utgiven 2011 och heter Between Shades of Gray i original, vilket jag inte vet om det är bra eller dåligt för den. När jag berättade det för en kompis googlade hon raskt fram att denna faktiskt kom ut före Fifty shades of Grey. Det är en ungdomsbok, men så oerhört sorglig så jag tycker att man ska vara kanske femton och uppåt för att förstå den riktigt. Författaren är amerikan och hennes pappa var flykting från Litauen så hon ville berätta om Stalins utrensningar i Baltikum som man sällan hör talas om.

Det är år 1941 i Litauen. Lina är femton år och hennes bror Jonas elva när Sovjets hemliga polis en kväll dyker upp och tvingar familjen att lämna sitt hem. De skiljs åt från pappan som hamnar i en annan tågvagn. Ingen vet vart de ska utan de trängs bara ihop i olika vagnar. Det visar sig att de hamnar i ett fångläger i Sibirien där de får stanna i många år. Det är kallt och bara de starkaste överlever. Lina har bestämt sig för att klara sig och kämpar trots svält och kyla.

Strimmor av hopp
http://www.adlibris.com/se/bok/strimmor-av-hopp-9789174750799

2 comments:

Bokprinsessorna said...

Den var riktigt bra blev positivt överraskad av den :) tungt ämne men bra författat

Ylva said...

Bokprinsessorna. Jag tycker lika. Otroligt välbeskrivet!