Monday, October 19, 2015

Fallvatten

Utläst 151016: Fallvatten av Mikael Niemi

Jag liksom så många andra tyckte mycket om Populärmusik från Vittula som vann Augustpriset. Jag har hört Niemi tala några gånger och det har alltid mest handlat om den boken. Nu börjar det bli länge sedan han skrev den (den kom ut år 2000) men jag har inte tyckt att han skrivit så bra sedan dess. Den här boken kom ut 2012 men jag har inte känt för att läsa den förrän nu och så visade det sig att jag tyckte att den var jättebra! Jag visste inte att jag ville läsa en katastrofroman men här handlar det så mycket om människor och relationer och det tycker jag är intressant.

Det har regnat i Norrland hela hösten och vattenmagasinen är fulla. I Luleälven har man tvingats tappa dammarna utan att kunna utnyttja all vattenkraft men det är inte tillräckligt. En dag brister en damm och floden reser sig som en enorm vägg. Flodvågen drar fram likt en tsunami och förstör allt i sin väg. Under en dag får vi följa en same i en Saab, en helikopterpilot som vill ta livet av sig, en utbränd lärare och en kraftverksarbetare som försöker undkomma vågen.

Fallvatten

http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9164203972

No comments: