Wednesday, August 19, 2015

Att föda ett barn

Utläst 150817: Att föda ett barn av Kristina Sandberg

Jag hörde Sandberg berätta om trilogin först på en litteraturkryssning och sedan i hennes sommarprat och jag tycker att hon är väldigt påläst och klok. Nu har jag läst den första boken och jag ska läsa hela serien men behöver vänta lite innan jag går på nästa del. Böckerna är tjocka och ganska svårgenomträngliga för det är oerhört detaljerat berättat och uppsplittade meningar blandade med tankar. Det är intressant att läsa om en generation som är mina mor- och farföräldrars, inte så länge sedan men väldigt annorlunda. Det gör mig ont att möta Maj och hennes öde, hon är så hjälplös i sin tid.

Det är i slutet av 1930-talet och Maj har inte ens fyllt tjugo år när hon råkar bli med barn. Mannen är mycket äldre och de känner knappt varandra. Hon har flyttat till Örnsköldsvik för att arbeta och jobbar på ett café. Plötsligt har hon gift in sig i en välbärgad familj som hon inte alls vet hur hon ska hantera. Svärmodern är rent otrevlig mot henne och den enda som hon känner att hon kan prata med är svägerskan Titti, men även hon är mycket äldre. Maj bestämmer sig för att sköta hemmet oklanderligt men får det svårt med maken som är snäll men alkoholiserad.

Att föda ett barn
http://www.adlibris.com/se/bok/att-foda-ett-barn-9789113037943

1 comment:

Vargnatt said...

Jag håller på att läsa den här, men har ganska svårt för sättet den är skriven med alla tankar som hoppar hit och dit.