Tuesday, May 05, 2015

Allt det där jag sa till dig var sant

Utläst 150502: Allt det där jag sa till dig var sant av Amanda Svensson

På adlibris.se läser jag detta:

Med Allt det där jag sa till dig var sant av­slutar hon nu sin trilogi om tre unga kvinnor och deras trotsiga förhållningssätt till omvärlden och den egna identiteten.

Så har jag inte alls tänkt på hennes böcker och jag hoppas att det kommer flera romaner av henne om unga kvinnor, för hon beskriver dem så väl. Jag var lite orolig att jag inte skulle gilla denna eftersom jag läst att den har inslag av påhittade personer (alltså utöver de fiktiva personer som är riktiga i romanen) men jag tycker inte alls att det blir flummigt på det sätt jag var rädd för. Jag tycker om folkhögskolemiljön, som jag känner igen från mina egna folkhögskoleår, och språket, personerna (förutom den vedervärdige killen förstås) och handlingen. 


En ung tjej kommer till en folkhögskola där hon ska gå en skrivarkurs. Om kursen får vi inte veta så mycket då det viktigaste försiggår i livet runt omkring. Hon har aldrig varit kär, aldrig varit tillsammans med någon, innan hon träffar honom. Det är inte kärlek denna gång heller, men hon känner sig dragen till honom på ett mystiskt sätt. Han kallar henne Lilja Brik och menar att han själv är poeten Majakovskij. Han misshandlar henne och säger att det är för hennes egen skull eller att det är hon själv som skadar sig. Till hennes räddning kommer Ilse, en helvild tjej som gör killen svartsjuk och ännu ondare. 

Allt det där jag sa till dig var sant
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9113066714

No comments: