Friday, February 20, 2015

Efter Ekot

Utläst 150220: Efter Ekot av Olivia Bergdahl

Jag har länge beundrat Bergdahl som var en av våra bästa slampoeter redan som sjuttonåring. Hon har givit ut en diktsamling, men är häftigast att höra live när hon läser sina dikter. Det här är hennes debutroman och jag hoppas att hon skriver flera böcker för det är väldigt starkt och berörande. Det finns hur många eländesskildringar som helst men just det här problemet har jag inte stött på tidigare; ung tjej som hamnar i ett misshandelsförhållande och sedan ska jag inte berätta vad som händer för jag tycker att man ska läsa boken eftersom den är så himla bra!

Fanny har pluggat statistik och räknar allting. Det är 621 dagar sedan hon träffade Sam för första gången. Hon åker från Göteborg till sin mormor på Västgötaslätten på obestämd tid. Fanny behöver komma iväg och mormor vet inte vad som hänt. Hos henne är allt som det alltid varit och livet lunkar på. Mormor har bestämt att hon ska hjälpa Fanny att övningsköra. Fanny är livrädd men kan inte förklara det för mormor. Hon har älskat Sam så fruktansvärt, kunde aldrig tro att han skulle bli våldsam för han älskade ju henne också.

Efter Ekot

http://www.adlibris.com/se/bok/efter-ekot-9789170378195

No comments: