Thursday, February 05, 2015

Astronauten som inte fick landa

Utläst 150204: Astronauten som inte fick landa av Bea Uusma

Den här boken kom ut 1999 och i ny upplaga 2014 och är Uusmas första bok. Jag vet inte om så mycket har ändrats förutom att Bea släppt efternamnet Schyffert, men kan tänka mig att de valt att göra en nyutgåva eftersom hennes andra bok Expeditionen blivit så oerhört populär. Det är fascinerande med Uusma som lyckas göra saker som de flesta är ointresserade av värda att läsa om. Både Andrées polarexpedition och astronomi är sådana saker som hon verkligen brinner för men som jag normalt sett struntar i. Jag har varit på NASA i Florida och sett var de skjuter upp raketer och det var också häftigt trots att jag var rädd att jag skulle bli uttråkad. Det här är en ungdomsbok men den fungerar även för vuxna.

Neil Armstrong och Buzz Aldrin är kända som de första som var på månen. Särskilt Armstrong är den astronaut som de flesta känner till. Men med på färden var en tredje astronaut, Michael Collins, som aldrig gick av på månen utan for runt i en liten rymdkapsel i väntan på att de andra två skulle vara klara att åka hem igen. Presidenten ringde till Armstrong och Aldrin när de var på månen men ingen kunde få kontakt med Collins när han var på andra sidan månen för där var det radioskugga. Det är svårt att tänka sig något mer ensamt än att vara på månens baksida.

Astronauten som inte fick landa : om Michael Collins, Apollo 11 och 9 kilo checklistor

http://www.adlibris.com/se/bok/astronauten-som-inte-fick-landa-om-michael-collins-apollo-11-och-9-kilo-checklistor-9789129694246

No comments: