Saturday, November 08, 2014

Vackra människor

Utläst 141108: Vackra människor av Peppe Öhman

Jag följde Peppes blogg http://www.jeanetteohman.com/ förut, innan hon fick barn. Hon är en duktig och ambitiös journalist och har tidigare skrivit boken Livet och barnet som jag inte läst. Jag blir förvånad när jag läser den här boken för jag känner inte igen hennes röst, på det sätt som jag till exempel känner igen Lisa Bjärbos skrivsätt i hennes ungdomsböcker från bloggen http://onekligen.blogspot.se/ .

Apropå bloggar är det kul att en av huvudpersonerna är bloggare. Jag gillar också vardagen i det finlandssvenska Helsingfors. Vi får följa fyra personer som inte alltid är särskilt sympatiska men mänskliga. Boken är bra om man gillar relationstemat, men ibland går det långsamt och händer inte så mycket. Och så är det ovanligt detaljerade beskrivningar av toalettbesök; det är kissande, bajsande och konstaterande av mens (just den detaljen kan vara viktig för handlingen) som jag inte riktigt förstår poängen med. Måste fråga Peppe vad tanken är med detta.

Det här är en roman om några människor och deras liv i Helsingfors. Ida arbetar på utrikesministeriet och är tillsammans med Max som jobbar på en reklambyrå. De har dottern Kristina. Sanna arbetar officiellt i sin fasters butik men där är hon inte särskilt flitig, hon är mer intresserad av sin populära blogg som drar in gratisprodukter som hon gör reklam för. Hon är tillsammans med dokumentärfilmaren Johannes och de har sonen Ian. Ida och Johannes hade en flirt fem år tidigare och ses igen när deras barn börjar på samma dagis. De är attraherade av varandra men nöjda med sina respektive förhållanden. Men de har väldigt svårt att låta bli att tänka på varandra och lockade av det förbjudna.

Vackra människor
http://www.adlibris.com/se/bok/vackra-manniskor-9789515233479

No comments: