Wednesday, November 26, 2014

Mot monsunens hjärta

Utläst 141124: Mot monsunens hjärta av Kristian Gidlund

Kristian Gidlund dog i cancer innan han hann fylla trettio år. Jag brukar inte läsa sjukdomsbloggar och hade inte uppmärksammat hans blogg I kroppen min heller om det inte vore för att den gavs ut i bokform och för att han var en duktig journalist. Nu har jag läst hans tre böcker, varav denna sista innehåller texter han själv valde ut när han visste att han var döende. Det är ingen dyster läsning, förutom ett par av texterna som skrevs under hans sjukdomstid, utan mestadels reportage som visar på hans nyfikenhet.

Han har intervjuat bland andra Veronica Maggio, Maja Ivarsson, Miss Li och Sture Bergwall (Thomas Quick). Att han själv var musiker gjorde att han kände många musiker privat och han har skrivit artiklar om sina bandkamrater från Sugarplum fairy och killarna i Mando Diao som han känt sedan de växte upp i Borlänge. Jag känner lite extra starkt för texterna om Dalarna eftersom mitt Hedemora bara ligger fyra mil från Borlänge, dit Hedemoraborna åker för att handla. Många av reportagen kommer från resor i andra länder och jag tänker på TV-serien Jills veranda där Kristian medverkade fast det märktes att han var väldigt trött och sjuk. In i det sista var han viljestark och ville vara med om så mycket han kunde. Han ville lämna något efter sig och det har han verkligen gjort!

Mot monsunens hjärta : reportage och intervjuer
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9137143719

No comments: