Sunday, November 16, 2014

Herr Fikonhatt och slottet Thoufve

Utläst 141116: Herr Fikonhatt och slottet Thoufve av Annelis Johansson

Den här boken är rolig för mig på så många sätt! Jag känner Annelis genom olika kulturevenemang, min pappa har hjälpt till med en översättning till spanska i boken, författaren har signerat boken till min brorson som ska få den i julklapp och hans mamma heter Tove. Jag hoppas att han kommer att gilla den. Jag gjorde det verkligen! Annelis har tidigare skrivit ungdomsböcker och det här är hennes första bok för yngre läsare. Den är fint illustrerad av Staffan Gnosspelius och innehåller mystik och magi och är spännande.

Vilhelm heter en liten pojke i en liten stad. Hans pappa däremot har stora planer; han vill riva den gamla teatern och bygga ett tio våningar högt hus där han ska ha sitt kontor. En kväll när Vilhelm är ute och går med sin pappa blir det plötsligt strömavbrott i hela staden, överallt utom i tornrummet på teatern där det fortfarande lyser och de skymtar en figur. Fast det vill pappa inte låtsas om. Vilhelm smyger sig in på teatern genom en dörr som han trodde var låst. Där inne skaffar han sig nya vänner i Ernst, Fifo, Siri och den gamle teaterdirektören Herr Fikonhatt. De smider planer för att försöka hindra rivningen.

Herr Fikonhatt och slottet Thoufve
http://www.adlibris.com/se/bok/herr-fikonhatt-och-slottet-thoufve-9789172996441

No comments: