Tuesday, November 11, 2014

Det handlar om dig

Utläst 141110: Det handlar om dig av Sandra Beijer

Beijer driver http://rodeo.net/niotillfem/, en av Sveriges största bloggar. Jag följer inte den, men har blivit uppmärksammad på den just på grund av boken. Hon är född -84, och tycker jag, en ung begåvad författare. Det här är hennes debutbok och den är träffsäker! Inte för att jag fick hångla och härja runt så mycket när jag var femton, men jag önskade ju att jag skulle göra det. Jag känner med bokens jag hur ont det gör att bli övergiven, hur hårt kärleken drabbar. Det här är en riktigt bra ungdomsbok som jag hoppas att även många äldre kommer att läsa och det enda jag inte gillar är framsidan; jag hatar kombinationen rosa och rött.

Jag och du är femton år, vi går första året på gymnasiet, men inte i samma skola. Det är fest hemma hos någon som heter Erik och vi känner inte varandra. I kön till toaletten ringer din telefon och du svarar på ryska. Du har sammanväxta ögonbryn, insjunken bröstkorg och är inte vackrast på festen men jag är redan förlorad. Du följer mig hem den kvällen men vi skiljs åt utanför dörren. Det dröjer en månad tills vi ses igen, i samma lägenhet vid samma piano.

Det handlar om dig
http://www.adlibris.com/se/organisationer/product.aspx?isbn=9129689740

No comments: