Monday, August 25, 2014

Pappersstäder

Utläst 140824: Pappersstäder av John Green

Green är min favoritungdomsförfattare och hans Förr eller senare exploderar jag är en av de bästa böckerna jag läste förra året. Denna gavs ut 2008 men har inte blivit översatt till svenska förrän nu. Man ska inte jämföra den med Förr eller senare... för det förlorar den på, men när jag låter bli det så kan jag nog tycka att den är en av detta års bästa ungdomsböcker. Att den utspelas i Orlando är kul för mig, för där har jag varit. Det är en bisarr stad i Florida som är känd för alla sina nöjesparker (vi var på Sea world som förekommer i boken).

Quentin har varit hemligt förälskad i sin granne Margo sedan han var liten. Nu är de 18 år och ska gå ut high school och har inte så mycket med varandra att göra längre. Men en natt knackar hon på hans fönster och ber honom följa med som chaufför på "något hon måste göra" och som visar sig innehålla flera delar av ett ovanligt äventyr. Morgonen efter är hon försvunnen och Quentin känner att han måste leta efter henne för hon har lämnat en ledtråd riktad till honom.

Pappersstäder
http://www.adlibris.com/se/bok/pappersstader-9789163877360

2 comments:

Boklandskapet said...

Åh jag gillar verkligen den här boken, all humor och värme. Så fin.

Ylva said...

Boklandskapet. Jag gillar allt av Green, men älskar Förr eller senare exploderar jag.