Monday, March 31, 2014

Den store Gatsby

Utläst 140330: Den store Gatsby av F.Scott Fitzgerald

Den här boken hade jag inte tänkt läsa, men nu ska vi ha den i en bokcirkel så därför lånade jag hem den. Jag har inte sett den nya filmen och är inte intresserad av det heller då jag inte brukar gilla filmer av regissören Baz Luhrmann. Det är en kort liten bok (endast 183 sidor) så jag trodde att det skulle gå fort att läsa den, men det gjorde det inte för den är rätt komplicerad med en massa personer inblandade så att jag hade svårt att hänga med. Boken är välskriven, men inte min typ av bok. Att Fitzgerald anses vara en av Amerikas mest inflytelserika författare under 1900-talet har jag svårt att förstå.

Nick  Carraway, som är berättaren av historien, har just flyttat till Long Island på den amerikanska östkusten. Där blir han granne till den mystiske mr Gatsby som bjuder över honom på en av sina överdådiga fester. Det är svårt att komma Gatsby inpå livet, men efter en tid kommer Nick honom närmare än de flesta. Han lär känna den verklige Gatsby och får insyn i hans liv som inte är så glamouröst och bekymmerslöst som det verkar utåt.

The Great Gatsby FTI
http://www.adlibris.com/se/bok/the-great-gatsby-fti-9781447225928

No comments: