Monday, February 03, 2014

Låt vargarna komma

Utläst 140203: Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt

Jag var säker på att den här skulle vara bra när jag började läsa, men samtidigt rädd att ha för höga förväntningar. Allt som jag hört om den stämmer och det är den bästa bok jag läst på länge! Den påminner mig om Förr eller senare exploderar jag av John Green, en av de bästa böckerna jag läste förra året och även röstade på till Bokbloggarnas pris som den också vann. http://www.breakfastbookclub.se/ En skillnad mellan böckerna är att kommunbiblioteket, där jag lånat Låt vargarna komma, placerat den som vuxenbok och Förr eller senare... på ungdomsavdelningen. Jag tycker att båda passar för tonåringar och uppåt.

June Elbus är fjorton år 1987 och bor i New York. Hon har en äldre syster som hatar henne och föräldrar som nästan aldrig är hemma. Den ende som bryr sig om henne och som hon litar fullständigt på är morbror Finn, en bohemisk konstnär. När Finn dör i den fruktade sjukdomen aids, som man inte visste så mycket om på den tiden, blir June alldeles ensam. Tills den mystiske mannen från begravningen kontaktar henne. Toby var Finns "specielle vän" och June börjar träffa honom i smyg eftersom hon vet att hennes mamma aldrig skulle tillåta det. Han är den ende hon kan prata med på riktigt om Finn och han kan berätta saker för henne om morbrodern som hon inte haft en aning om. Hela hennes liv vänds upp och ned och allt som hon trott på visar sig vara något annat.

Låt vargarna komma

http://www.adlibris.com/se/bok/lat-vargarna-komma-9789185763511



No comments: