Tuesday, December 03, 2013

Nyckeln

Utläst 131103: Nyckeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren

Nu har jag, liksom hälften av alla i bokbloggarmaffian, läst Nyckeln som är den sista delen i Engelsforstrilogin. Jag som inte alls gillar fantasy har tyckt mycket om denna serie som handlar om moderna häxor i småstaden Engelsfors, till viss del inspirerad av Fagersta som Strandberg kommer ifrån. För mig är Fagersta mest en vattenrutschbana vid en sjö, Oti krog där jag har ätit pannkakor och en plats man passerar på väg från Hedemora till Norrköping. Ängelsfors finns på riktigt och ligger nära Hedemora, liksom Kärrgruvan.

Jag tycker om människorna och relationerna i boken och att det trots allt är så mycket vardag för ungdomarna som försöker gå gymnasiet samtidigt som de ska rädda världen. Att Strandberg är homosexuell har säkert gjort det lättare för författarna att skildra homokärlek, även fast det är mellan tjejer i boken. Det känns naturligt och är aldrig en fråga med fokus på homosexualitet utan kärlek på ett fint sätt. Jag brukar tycka att 300 sidor är lagom tjocklek på bok men hade inga problem med att denna är på 800, förutom att den är tung att hålla i när man ligger ned. Det blir en bra avslutning på serien kan jag nog säga utan att spoila för mycket.

Det har gått en månad sedan tragedin som slutade med död i idrottshallen på Engelsfors gymnasium. De utvalda skulle behöva tid för återhämtning men det finns inte möjlighet till det. De måste stänga portalen mellan världarna innan demonerna tar sig igenom. Apokalypsen är nära och kanske är De utvalda de enda som kan förhindra den. De måste i alla fall försöka.


Jag lade ut denna på Instagram och sarabelfgren och matsstrandberg_ gillar det!

No comments: