Monday, November 18, 2013

Påfågelstadens döttrar

Utläst 131118: Påfågelstadens döttrar av Barbara Kingsolver

Jag har inte läst något av Kingsolver tidigare men fått tips av mamma att hennes Giftträdets bibel är bra. Denna har mamma hittat på Röda korset och den är från 1990, översatt -96. Den har gulnade sidor, en framsida som känns gammal och jag skulle inte ha hittat den av mig själv, men är så glad att jag läst den nu för jag tycker att den är fantastiskt bra!

Grace är en liten påhittad stad nära mexikanska gränsen. Dit återvänder Codi tillfälligt för att titta till sin pappa som börjar bli gammal och sjuk. Hon har tänkt sig att bo där i ett år och har fått ett tillfälligt jobb som lärare. Hennes syster Hallie som står henne mycket nära åker till Nicaragua för att kämpa för social rättvisa. Codi träffar Loyd, en attraktiv indian som hon hade ett kort förhållande med när de var unga och de tar upp kontakten igen.


No comments: