Thursday, November 07, 2013

Den motvillige monarken

Utläst 131107: Carl XVI Gustaf - Den motvillige monarken av Thomas Sjöberg, Deanne Rauscher och Tove Meyer

Den här boken hade jag inte tänkt läsa eftersom jag inte är särskilt intresserad av kungahuset men så har jag läst Camilla Henemarks bok och blev lite nyfiken på denna och tog den i en byteshylla. Det visade sig att jag tyckte det var intressant med allt som hänt runt kungen, särskilt i den andra delen av boken som handlar om tiden sedan han blivit kung. Jag är inte emot monarkin och tycker att vi kan behålla kungahuset. Det blir trots allt något särskilt när någon därifrån är med på högtidliga tillfällen och finare om kungen inviger något än om statsministern gör det. Att kungen levt ett utsvävande liv och inte alltid gjort saker som anstår en monark bevisas här med all tydlighet men samtidigt kan jag tycka synd om honom. Han har ju inte valt det här livet och skulle som titeln säger nog ofta hellre vara en vanlig människa utan all uppmärksamhet.

Det har gjorts noggrann research inför boken och författarna har talat med gamla klasskompisar, lärare, lumparkompisar, befäl, livvakter och andra som i olika sammanhang träffat kungen. Det känns trovärdigt på ett helt annat sätt än när man sätter kaffet i halsen av sinnessjuka löpsedlar om skandaler där kungen varit inblandad. Bokens syfte menas vara att belysa okända sidor hos kungen och försöka reda ut saker om hans privata liv.

Carl XVI Gustaf : den motvillige monarken
http://www.adlibris.com/se/bok/carl-xvi-gustaf-den-motvillige-monarken-9789174610291

3 comments:

mimmimarie said...

Jag blev snarare äcklad av karl och alltmer stärkt i min republikanska tro efter jag läste den när den kom ut.

Carro said...

Det här är en av få böcker som jag inte orkade ta mig igenom, beror främst på grund av ointresse tror jag.

Ylva said...

Mimmimarie. Jag förstår din reaktion.

Carro. Hm, jag är motvilligt intresserad av skvaller...