Monday, September 16, 2013

Vi måste sluta ses på det här sättet

Utläst 130914: Vi måste sluta ses på det här sättet av Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck

Jag har läst det mesta Bjärbo och Lindbäck skrivit på egen hand inklusive bloggarna  http://bokhora.se/http://onekligen.blogspot.se/ och http://slutases.blogspot.se/. Jag har tröttnat lite på Johannas böcker då jag tyckt att de blivit väl detaljerade och inte så händelserika, men hon fungerar väldigt väl i det här samarbetet där vi får följa Hanna och Jens i vartannat kapitel. Jag känner igen språket från bloggarna och tycker att ungdomssnacket känns äkta. Denna bok har författarna tänkt sig har en lite äldre målgrupp än de tidigare riktat sig till, men jag tycker att den passar gymnasieungdomar och uppåt och då även för vuxna som uppskattar modernt språk. Jag tycker om boken ända till slutet som jag var rädd skulle spåra ur för jag kunde inte tänka mig hur det skulle kunna lösa sig, men det gjorde det!

Hanna är arton år och ska börja sista terminen på gymnasiet. Sedan ska hon och kompisen Märta åka till Paris för att plugga, jobba och bara njuta. Jens är tjugofyra år och har en dotter på två och ett halvt. Mamman Kajsa har precis flyttat ut efter ett bråkigt år. Jens går på krogen med sin kompis Manny och där råkar han träffa Hanna som börjar käfta med Manny. Jens räddar situationen och drar iväg Manny men sedan träffar han Hanna igen utanför toaletterna och när de hamnar på samma tunnelbanetåg fortsätter de prata och vill inte sluta.


Tack så mycket Gilla Böcker för recensionsexemplaret och den fina tygkassen!

No comments: