Sunday, August 25, 2013

Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden

Utläst 130825: Torka aldrig tårar utan handskar, 3. Döden av Jonas Gardell

Det här är den avslutande delen i trilogin om Rasmus och Benjamin och de andra vännerna i 80-talets Stockholm. De är unga och homosexuella och många får den nya obotliga sjukdomen A.I.D.S, som man först stavade det. Boken är oändligt sorglig, just för att det är sant att de HIV-sjuka behandlades så illa som beskrivs här, men jag grät faktiskt inte som jag gjorde när jag läste de tidigare delarna. Att jag sett TV-serien redan förstörde lite av läsupplevelsen men jag tror ändå att boken är en av de bästa jag kommer att läsa i år!

Rasmus ligger på sjukhus och är döende. Benjamin är såklart där liksom Rasmus föräldrar. De har accepterat Benjamin som en i familjen, men vill inte att han ska vara med på sonens begravning. Benjamin och de andra är med på många begravningar, ofta som kistbärare, och blir vansinniga när de döda inte får vara bögar in i döden; alla skänkta pengar går till Cancerfonden trots att de döda varit offer för AIDS. Paul insjuknar, liksom Bengt, Lars-Åke och många andra i det gamla gänget. Det börjar komma bromsmediciner men de har fruktansvärda biverkningar och inte alla får tillgång till dem. Vännerna försöker leva så normala liv som möjligt men det är svårt med döden lurande kring hörnet.

Torka aldrig tårar utan handskar. 3, Döden
http://www.adlibris.com/se/bok/torka-aldrig-tarar-utan-handskar-3-doden-9789113044194

No comments: