Monday, May 13, 2013

Du gör mig galen!

Utläst 130511: Du gör mig galen! av Matthew Quick

Jag tyckte jättemycket om filmen som gick ganska nyligen och boken är också väldigt bra. Dock tror jag att det blivit bråttom med översättningen när filmen fick åtta Oscarnomineringar. Boken har översatts av två personer och det känns ofta hafsigt gjort med onödiga blandningar av presens och imperfekt i samma mening till exempel. Det är den första av Quicks böcker som översatts till svenska och jag hoppas att det kommer fler (och bättre översatta). Det verkar som Quick har insyn i hur det kan vara att vara psykiskt sjuk; hans personer är mycket övertygande. Jag har haft diagnosen bipolär och känner igen mig ibland.

Pat är manodepressiv och har precis kommit ut från ett psykiatrisjukhus. Han får bo hemma hos sina föräldrar den första tiden för att återhämta sig. Att han varit på "det dåliga stället" i över fyra år har han svårt att förstå. Nu ska han göra allting rätt. Han har en teori om att hans liv är en film som regisseras av Gud. Hans uppdrag är att bli vältränad och bildad och då kommer Gud att belöna honom med ett lyckligt slut. Pats högsta önskan är att få tillbaka sin före detta fru som han har besöksförbud hos. När han är på middag hos sin gamle vän Ronnie och hans fru Veronica har de även bjudit dit Veronicas syster Tiffany som också är psykiskt sjuk.

Du gör mig galen!
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9198072404

4 comments:

Carro said...

Jag är väldigt nyfiken både på filmen och på boken :)

Ylva said...

Carro. Jag brukar läsa boken först men det funkade att göra tvärtom.

Helena said...

Oj, vad olika man kan tycka, men det är väl bra det. Jag gillade den inte alls, störde mig både på språket och handlingen.

Ylva said...

Helena. Kanske gillade jag den för att jag sett filmen. Annars finns det vissa saker som jag kanske inte skulle ha köpt lika lätt.