Friday, May 24, 2013

Amerikauret

Utläst 130523: Amerikauret av Vibeke Olsson

Jag trodde att serien om sågverksungen Bricken var en trilogi och blev jätteglad när jag fick veta att det skulle komma en fjärde del! Den här boken är minst lika bra som de tidigare och det kan gott få komma ännu fler delar. Olsson måste ha lagt ner enormt mycket tid på researcharbete, så alltigenom äkta som den här berättelsen känns. Språket, personerna, händelserna, ja, allt är så väl beskrivet. Inte för att jag vet mycket om hur det var på sågverken i slutet av 1800-talet, men jag kan tro att det var precis så här. Ibland är det sorgligt så jag gråter och emellanåt lyser lite lycka igenom allt slit och släp och jag blir så glad för Brickens skull.

Bricken lever tillsammans med Natan och ska föda deras sjunde barn. Snart blir det 1900-tal och stora förändringar är på gång såväl i Svartvik som i resten av världen. På verket diskuteras om föreningsrätt; på andra sågverk har många blivit uppsagda när de organiserat sig i fackföreningar. Hemma finns det också problem; Natan kan inte låta bli brännvinet och när magister Sundblad föreslår att äldste sonen Nikanor ska läsa på läroverket i stan blir Natan stolt men Bricken orolig.

Amerikauret
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173872717

No comments: