Friday, November 16, 2012

Tro, hopp eller kärlek?

Utläst 121115: Tro, hopp eller kärlek? av Lina Forss

Jag tyckte att den första boken om Timotej, Kär i kärleken, var bra, rolig och lättläst och gillar även denna, men den är inte alls lika lättsam utan jag känner obehag när jag läser om Timotejs äventyr. Om det här är självupplevt så är det väldigt avslöjande. Jag har hört att åtminstone den första boken baseras till stor del på Forss egna liv. Nu har jag inte läst Femtio nyanser av honom och skulle nog inte gilla den, men här har vi kanske en motsvarande bok för ungdomar. Timotej träffar verkligen killar som inte är bra för henne och kanske kan det få unga tjejer att tänka efter lite. Jag hoppas det i alla fall, och tycker att Timotejs föräldrar borde oroat sig mer för henne.

Timotej är på fest, ser en snygg kille med smala höfter och kastar sig bokstavligen över honom. Hon kysser honom för att sedan bara säga att hon ska åka bort ett tag men att han kan ringa henne efter jul. Timotej åker till Stockholm på jullovet men när hon kommer tillbaka till London ringer den mystiske mannen. För det är faktiskt en man, han är 25 och hon är bara 16. Timotejs mamma och plastpappa Örjan ska skiljas och Timotej söker tröst hos Liam, men det går lite för fort. Hon vet ju ingenting om honom.

No comments: