Thursday, August 30, 2012

Glada hälsningar från Missångerträsk

Utläst 120830: Glada hälsningar från Missångerträsk av Martina Haag

Jag tyckte om Underbar och älskad av alla, både boken och filmen, men blev besviken på fortsättningen I en annan del av Bromma och sedan dess har jag inte läst något av Haag. Hennes tidigare krönikesamlingar har också varit roliga och jag tänkte att jag skulle ge den här romanen en chans och det var bra för den är jättekomisk! Jag undrar ibland hur mycket som är självupplevt, som till exempel när huvudpersonen Nadja är flygrädd och i smyg börjar undersöka flygplansgrannen för att se om han har en bomb på sig... Jag började läsa boken när jag var förkyld och miserabel och mådde genast mycket bättre och framför allt blev jag glad igen.

Nadja är snart 45 år och väntar på att få adoptera ett barn från Kina. Vilken dag som helst nu ska hon få brevet med foto på ungen. Men så kommer brevet från Adoptionsbyrån och där står att det är ändrade regler och att hon är för gammal för att få adoptera! Nadja blir förtvivlad men får veta att det finns en chans; om hon hinner gifta sig inom en månad så får hon fortfarande adoptera. Eftersom Nadja är ensam blir det bråttom att ordna fram en man som kan gifta sig med henne med så kort varsel men hennes syster är skyldig henne en tjänst, hon kanske kan fixa en lämplig make.

No comments: