Thursday, June 21, 2012

Jag är Zlatan

Utläst 120621: Jag är Zlatan av David Lagercrantz och Zlatan Ibrahimovic´, bearbetad till lättläst av Mats Wänblad

Jag är extremt ointresserad av fotboll och har suttit en hel match framför TV:n utan att fatta vilka som spelade (men varit desto mer fokuserad på killen som satt bredvid mig...). Roligaste fotbollsminnet är när vi spelade på rasterna i sexan, men om man kan kalla det fotboll när hela klass 6A spelade mot 6B vet jag inte. Kändisar fascinerar mig, men idrottare kan jag inte namnge många utan det är mest musiker jag känner till. En rolig kändispoäng är att mammas gamla moster har bott granne med Zlatans fru Helena i Lindesberg, men hon var inte särskilt imponerad av "den där Saltan eller vad han heter" utan tyckte mest det var jobbigt med journalister i området.

Så varför har jag läst den här boken?! Jo, LL-förlaget frågade om jag ville ha ett recensionsexemplar och jag tackade ja, för jag tänkte att det kan vara bra för mig att läsa den för att sedan kunna rekommendera den till läsovana gymnasister. Och den är alldeles utmärkt även för fotbollsovana bibliotekarier! Jag kan inte jämföra med originalet, en bok på 422 sidor som jag misstänker handlar alldeles för mycket om fotboll för att jag ska orka igenom, men jag blev faktiskt gripen av Zlatans historia och grät när jag läste om att förste sonen var allvarligt sjuk.

No comments: