Monday, May 14, 2012

Kurt kurir

Utläst 120513: Kurt kurir av Erlend Loe

Erlend Loe har gjort sig känd för roliga och skruvade böcker som Naiv. Super, Blåst, Fakta om Finland, Doppler och Expedition L. Den här boken är Hcf-klassad, för små barn, på biblioteken men jag tycker absolut att man kan läsa den i alla åldrar, fast kanske inte just för små barn. Jag kastar mig över allt han skriver och gillar hans absurda stil. Kurtböckerna har sötskojiga illustrationer av Kim Hiorthöj och korta kapitel och jag läste snabbt ut den en dag när jag var hemma i kräksjuka och fick skratta lite mellan spyattackerna. Jag skulle vilja läsa den här på norska för nordnorrmännen har en speciell dialekt och säger saker som "Je vill dräpe han".

Norge håller på att delas upp i två delar. Den norra delen är trött på att bara pumpa in pengar i Sydnorge, som ska ha operahus, finare vägar än vad de någonsin får i nord och allt möjligt onödigt. Upprorsledaren Hektor Hellfökk kämpar under slagordet "Två länder, två folk!" och någon måste sätta stopp för honom. Truckföraren Kurt tar på sig uppdraget som kurir för sin chef Gunnar som vill skicka ett meddelande till sin bror Bodvar som har hand om den viktiga kajen högst upp i Norge.

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

jag gillar Erlend Loes humor

Ylva said...

Hannele. Ja, han är speciell!