Friday, March 16, 2012

Stundande natten

Utläst 120316: Stundande natten av Carl-Henning Wijkmark

Det låter kanske inte så lockande att läsa om fyra män som ligger och väntar på döden,(särskilt inte just som jag läst Jag ska egentligen inte jobba här, som också utspelar sig på ett ålderdomshem) men jag tycker att det här är en riktigt bra liten bok med ett vackert språk och den fick Augustpriset 2007. Jag har inte läst något annat av Wijkmark men blev uppmärksammad på denna på Maries blogg
http://mimmimarie.blogspot.com/2012/03/carl-henning-wijkmark-stundande-natten.html

Hasse har varit skådespelare och ligger nu på sal 5 och väntar på att dö. Först är de fyra i rummet; främlingen som inget säger, spelaren Börje och uteliggaren Harry, men till sist är det bara Hasse kvar. Han förbereder sig att dö, läser böcker om döden och förväntar sig inget därefter. Trots att han har mycket ont har han svårt att släppa taget.

2 comments:

mimmimarie said...

Lite dystra teman, du kanske behöver läsa något med humor nu?

Ylva said...

Mimmi. Ja, nu läser jag Baby Jane av Oksanen.