Thursday, March 29, 2012

Dash och Lilys utmaningsbok

Utläst 120329: Dash och Lilys utmaningsbok av Rachel Cohn och David Levithan

Jag tycker så mycket om Levithans böcker och tillsammans med Cohn skriver han ännu mer fantastiskt fina ungdomsböcker (Cohn solo är jag osäker på för jag har inte läst hennes böcker). Tyvärr låter namnen så barnsliga på svenska så de blir svåra för mig att sälja in på gymnasiet. Men böckerna är inte barnsliga; jag skulle ha älskat dem när jag själv gick gymnasiet. Den här boken handlar till stor del om en bokhandel, en röd anteckningsbok och saker som skrivs i den. Det är så himla fint så man blir avundsjuk på ungdomarna som är med. Dash och Lily berättar vartannat kapitel och jag bläddrade ivrigt för att se hur det skulle bli när de väl möttes på riktigt efter att bara ha umgåtts skriftligt.

Det är New York och snart jul. Dash har lurat sina skilda föräldrar att han är hos den andra och på så sätt skaffat sig egen tid så han kan välja att bo i mammans eller pappans tomma hus när de är borta. Han hatar julen och all uppståndelse. Lily är raka motsaten; hon älskar allt som har med julen att göra och vet inte vad hon ska ta sig till när föräldrarna väljer att åka på försenad bröllopsresa till Fiji. Hennes bror är inte mycket till sällskap för han vill bara umgås med sin nye pojkvän. Men han kommer på en idé för att Lily ska få något att göra. De placerar en anteckningsbok i en hylla på den stora bokhandeln Strand och i den står en utmaning till den som hittar den. Dash hittar boken, följer anvisningarna och ger Lily en ny utmaning. Det dröjer många utmaningar innan de verkligen träffas på riktigt och då har de byggt upp så stora förväntningar att det är tvunget att bli katastrof.

No comments: