Monday, March 19, 2012

Baby Jane

Utläst 120317: Baby Jane av Sofi Oksanen

Jag läste Oksanens Utrensning i bokcirkel och det är en fruktansvärd och otroligt bra bok. Även fast jag förstått att det här är något helt annat kunde jag inte ana att den skulle vara annorlunda. Det var inte så att jag blev besviken, för jag tycker om den här boken också, men väldigt förvånad över att man kan skriva så totalt olika böcker. Nu måste jag läsa hennes tredje bok på svenska, Stalins kossor, för att se hur den är. Utmärkande för Oksanen är att hon alltid är välformulerad. Oksanen är bisexuell och har lidit av ätstörningar, i övrigt vet jag inte hur mycket hon kan identifiera sig med bokens personer. Själv kan jag känna igen mig i hur en deprimerad tänker.

Piki var den coolaste tjejen i Helsingfors och känd i homosexuella kretsar. Men någonting hände; hon drabbades av panikångest och vågade till sist inte lämna sin lägenhet. Flickvänner och före detta hjälper henne med att tvätta, bära ut sopor och gå och handla. Piki gör allt för att dölja hur dåligt hon mår, men flickvännen undrar över varför hon aldrig kan träffa henne när hon är nykter, om det är för att hon inte duger åt henne?

8 comments:

Fru E said...

Verkar intressant. Jag har Stalins kossor oläst här hemma. Men Oksanen är ingen lätt författare, man måste vara på rätt humör för att orka läsa henne, tycker jag.

Ylva said...

Fru E. Ja, jag kan hålla med om att man ska vara på humör för att läsa henne, men den här boken är snabbläst och kräver inte alls lika mycket tankearbete som Utrensning.

Issa said...

Baby Jane är en av mina sbsoluta favoriter. Den går att plocka så många bra citat ur. som “Det är svårt att bota en åkomma som inte syns. Ett vuxet barn. En ung åldring. En helförlamad som kan röra sig.”

Ylva said...

Issa. Ja, det är sant!

Hanneles bokparadis said...

Sofi skriver starka böcker.

Ylva said...

Hannele. Ja, det måste jag hålla med om!

Nilmas Bokhylla said...

Vad kul att läsa att du gillade "Utrensning". Lånade den igår och ska läsa snart!

Ylva said...

Nilma. Åh, du har bra läsning framför dig! Det var intressant att ha den i bokcirkel för den har mycket att prata om.