Wednesday, January 25, 2012

Jacobs värld

Utläst 120125: Jacobs värld av Jodi Picoult

Jag har varit en stor beundrare av Picoult ända sedan jag läste Allt för min syster (långt innan den blev filmad) som fick mig att gråta, något som jag sällan gör av böcker. Hon skriver alltid gripande och om svåra ämnen. Det finns mycket att diskutera, och hennes värld är aldrig bara svart eller vit. Det märks särskilt väl i denna bok som handlar om en kille med Aspergers, som har svårt just för att se nyanser; för honom är allt antingen eller och han behöver regler för att fungera i vardagligt liv. Den här boken är rasande spännande ända in i det sista.

Jacob är en 18-åring med Aspergers syndrom. Han har ett stort behov av kontroll och rutiner som måste följas; hans kläder är sorterade efter regnbågen och varje dag har en egen färg för maten som familjen äter. Hans lillebror Theo har bara att rätta sig efter Jacob för annars kan han få en härdsmälta och bryta ihop fullständigt för en småsak. Jacob tycker mycket om sin handledare Jess, som verkligen hjälper honom och försöker förstå honom på ett annat sätt än de flesta. En dag hittas hon död och tecknen pekar på Jacob.

No comments: