Friday, December 30, 2011

Frihet

Utläst 111230: Frihet av Jonathan Franzen

Franzen var ett av de stora namnen på årets bokmässa men jag hörde honom inte där. Det här är en bok som behandlar en stor del av amerikansk nutidshistoria. Skrivsättet påminner mig om Joyce Carol Oates och Lionel Shriver; det är mycket välformulerat och med träffande beskrivningar. Men här kommer min vanliga invändning, tam tada dam; 650 sidor är för mycket! Det går nästan inte att hålla mitt intresse uppe så länge. Boken är "väl bra men inget måste", skulle jag nog säga, till skillnad från alla amerikaner som höjer den till skyarna.

Makarna Patty och Walter har inte ett så bra förhållande som det kan verka utifrån. Hon var egentligen kär i hans kompis Richard, som hon vet är ett svin mot alla tjejer men har en sexuell dragningskraft hon inte kan motstå. Efter att ha åkt iväg med honom och blivit nobbad åker hon tillbaka och kastar sig i armarna på Walter. Det här känns dödsdömt från början men ändå harvar de på år efter år, får två barn och är synnerligen missnöjda med äktenskapet.

2 comments:

Hanneles bokparadis said...

så långa böcker måste ha något speciellt

Ylva said...

Hannele. Verkligen! Jag tyckte inte denna var tillräckligt speciell.