Friday, November 25, 2011

Regn och åska

Utläst 111124: Regn och åska av Håkan Lindquist

Jag blev besviken på den här boken för jag hade förväntat mig något mer spännande. Det är en ungdomsbok med ett viktigt ämne; två snart sjuttonåriga pojkar som blir förälskade i varandra, men jag tycker inte att det händer så mycket. De är stormkära och allt blir liksom bara fint och gulligt. Det är kanske en bra bok om man är ung och förvirrad och osäker på sin sexualitet, men jag tror det blir svårt att sälja in den här på gymnasiebiblioteket. Vad jag gillar är att den utspelas i Estland och på Gotland vilket känns lite annorlunda.

Oscar åker med sin mamma till Estland en vecka och träffar på Rein, en kille som är född exakt samma dag som Oscar. Det är mamman som inleder ett samtal med den estniske killen, men Oscar känner genast att han dras till honom och de bestämmer att de ska ses igen. När Oscar kommer hem till Gotland längtar han bara tillbaka till Rein och vet inte vad han ska göra med sin framtid.

No comments: