Thursday, October 06, 2011

Tomas Tranströmer

Årets nobelpris i litteratur går till Tomas Tranströmer! Jag kommer troligtvis att vara citerad i tidningen Smålänningen imorgon om det. Till dem sa jag att vi här på skolbiblioteket tycker att det är roligt att han får det för att han är svensk, poet och ännu lever.

Jag tycker att han är viktig för att han faktiskt är en av Sveriges största nutida poeter, men han är inte direkt en av mina favoriter. Jag gick tillbaka och hittade ett inlägg här från 080828 där jag inte var översvallande positiv. Men ändå; Tranströmer har fått nobelpriset och så länge som han har varit med bland de förhandstippade får jag väl vara med och säga Äntligen!

2 comments:

Marie-Louise said...

Jag har aldrig läst något av honom och har nog aldrig ens hört talas om honom. Och jag som läser så mycket... Kanske dags att testa en bok av honom nu då.

Ylva said...

Marie-Louise. Nej, det behöver du nog inte. Om du inte är poesiintresserad, eller nyfiken på Nobelpristagare. Jag tycker mest om dikter på rim och det är inte sådant han skrivit.