Monday, July 04, 2011

Eremitkräftorna

Utläst 110704: Eremitkräftorna av Anne B. Ragde

Det här är andra delen i trilogin om tre mycket olika bröder och gården Neshov i Norge. Den är lika bra som den första och slutar med en cliffhanger så det är tur att jag lånat hem sista delen också. Jag skulle vilja läsa dem på norska trots att översättningen känns fin. Det händer väldigt mycket i familjen och det är spännande att följa karaktärerna. Det är svårt att förklara men boken är faktiskt komisk fast det mest händer en massa katastrofala saker och jag samtidigt tycker synd om alla inblandade.

Tors dotter Torunn har sitt liv i Oslo och är inte särskilt intresserad av att ta över gården, men hon måste åka dit och hjälpa till och grisarna tycker hon om så Tor hoppas att hon ska förstå att det är här hon hör hemma. Brodern Margido får problem med en änka som blir efterhängsen och Erlend som är yngst av bröderna och bor i Köpenhamn med sin pojkvän hjälper till ekonomiskt när det är kris på gården. De tre bröderna börjar ha lite kontakt igen efter att ha varit åtskilda under många år, men helt överens är de inte.

7 comments:

Hanneles bokparadis said...

inte läst, än

Ylva said...

Hannele. Kvar att läsa alltså :-)

Linnea said...

Jag tyckte jättemycket om både Berlinerpopplarna och Eremitkräftorna. :) Sista delen var dock lite av en besvikelse för mig. :( Hoppas att du gillar den bättre än vad jag gjorde!

Ylva said...

Linnea. Oj, jag hoppas att den sista håller hela vägen men ska försöka att inte ha för stora förväntningar.

Anonymous said...

jag håller med Linnea där, tyvärr... (blir fortfarande arg på slutet när jag blir påmind om det)

Ylva said...

Maria. Det här låter inget vidare.

Hanneles bokparadis said...

böckerna väntar i bokhyllan..