Sunday, July 24, 2011

Den hemliga historien

Utläst 110723: Den hemliga historien av Donna Tartt

Det är irriterande att jag lagt två veckor på att läsa en bok på 700 sidor som jag inte tyckte om, men jag har semester och väldigt mycket tid så jag ska försöka att inte gräma mig så mycket. En av våra svensklärare varnade mig för en annan bok av Tartt: Den lille vännen, men jag har hört mycket bra om hennes böcker så jag ville läsa något. Språket gillar jag, och detaljer som att vissa ord är halvt kursiverade, (exempel: skallskada, sid.176) för att betona. Men själva den hemliga historien förmår inte att engagera mig. Dessutom blir det rörigt med de sex personerna det handlar om.

Richard Papen börjar college och hamnar i en särskild liten grupp som läser klassisk grekiska. De står alla väldigt nära varandra även fast de är sinsemellan mycket olika och ofta blir osams. Richard märker att de andra har något hemligt för sig och att de, mer än vanliga collegeelever, ägnar sig åt alkohol, droger och gamla ritualer. Han blir indragen i deras lekar mot sin vilja och det spårar ur helt.

4 comments:

Anna said...

bra tålamod! Själv hade jag inte stått ut med att fortsätta läsa om jag inte gillade den, även om man är ledig. Hade du brist på andra böcker att läsa eller är du alltid så uthärdlig:-)?

klok som en bok said...

Hej igen! Det är jag som är Anna, upptäckte att jag inte var inloggad med min bokblogg:-)

Anonymous said...

Men Ylva då! Jag minns
boken som en ständigt stegrande vandring mot ett klimax - en färd med många omtag och nya ingångar. En stark och omtumlande läsupplevelse! Kanske dags för en omläsning?

/Tommy

Ylva said...

Anna. Jag hade med mig boken till England. Annars brukar jag sluta efter kanske hundra sidor om det är för illa.

Tommy. Jag har ett konstigt handikapp för en bibliotekarie; gillar ofta inte böcker över 500 sidor.