Monday, April 11, 2011

Utrensning

Utläst 110409: Utrensning av Sofi Oksanen

Jag har inte läst Oksanen förut men förstått att det är något speciellt med henne eftersom hon fått många litteraturpriser. Vi ska ha den här boken i cirkel och det ska bli intressant att prata om den, och framför allt diskutera vad som hände egentligen för jag förstår inte slutet. Hela femte delen (de sista trettio sidorna) tycker jag är överflödiga. Men jag måste säga att det i övrigt är en mycket bra bok! Vi får en del av Estlands historia som man inte så ofta får höra om. Boken pendlar mellan 1940-talet när Estland var belägrat av Sovjet och 1992 när det blivit fritt.

Aliide bor på en gård i Estland och en dag ser hon ett bylte ute i trädgården. Det rör sig och hon förstår att det är en människa. Det visar sig vara den unga Zara som är på flykt och behöver någonstans att gömma sig. Zara vet något som inte Aliide vet; att det inte är en slump att hon kommit just till hennes gård. Hon har ett kort på Aliide och hennes syster, taget för mycket länge sedan och Aliide vill inte ens erkänna att hon har en syster.

3 comments:

Hanneles bokparadis said...

en stark bok

Jag kunde inte bestämma mej om jag ska läsa på svenska eller finska..

Boktokig Eva Boström said...

och jag har inte läst den klart än... påbörjade den, men la undan den eftersom den inte passade mig just då

Ylva said...

Hannele. Klart du ska läsa på originalspråk om du kan!

Boktokig. Så kan det vara, men jag gillar inte att ha böcker på gång för länge så man hinner glömma vad man läste sist.